USR Galați - Uniunea Salvați România - Galați

Apa Canal minte de îngheaţă apele.

Apa Canal minte de îngheaţă apele. În primul rând prin omisiune. Şi fac propagandă cu cifre trunchiate despre consumul de apă potabilă.

În urmă cu câteva zile, probabil ca să îşi mai atenueze din deficitul de imagine pozitivă, Apă Canal a publicat un material statistic în care afirma că, în judeţul Galaţi, consumul zilnic de apă potabilă este de 94,9 litri de persoană. “peste media naţională ( 74 litri/ persoană/ zi ) dar mult sub media la nivelul Uniunii Europene, de 120 litri/ persoană/ zi”.

Am verificat cifrele cu singurele date disponibile, puse la dispoziţie de Institutul Naţional de Statistică, şi anume consumul de apă potabilă din judeţul Galaţi din anul 2017. Apă Canal ştie consumul din anul 2018, dar nu îl publică decât trunchiat.

Apă Canal furnizează apă potabilă în 31 de UAT ( municipii, oraşe şi comune ) din judeţul Galaţi în care Apă Canal afirmă că sunt 387.000 de locuitori.

Conform Institutului Naţional de Statistică, cele 31 de UAT aveau, la 1 iulie 2018, 486.710 locuitori. 
O “mică” diferenţă de -99.710 de locuitori.

Şi-acum, să calculăm, că este simplu: 387.000 locuitori x 94,9 litri x 365 zile = 13.405.099.500 litri în anul 2018. Asta înseamnă că Apă Canal Galaţi a furnizat pentru uzul casnic 13,4 milioane metri cubi. Asta, repetăm, după datele Apă Canal Galaţi.

Însă, în anul 2017, Apă Canal Galaţi a furnizat 13,9 milioane metri cubi. Mai exact, 13.986.000 metri cubi apă potabilă pentru consumul casnic.

Asta înseamnă o scădere de -580.901 metri cubi = -4,15% mai puţină apă potabilă vândută de Apă Canal Galaţi.

Problema este că au crescut costurile de operare: începând cu salariile şi terminând cu energia electrică.

Şi-atunci, ce faci când scade vânzarea dar cresc cheltuielile?
Scumpeşti produsul!

Ca să nu mai avem dubii despre motivele principale pentru scumpirea apei potabile şi a serviciilor de canalizare.

Problema este şi mai mare dacă facem calculul raportat nu la numărul de locuitori anunţat de Apă Canal, de 387.000 de oameni în municipiile, oraşele şi comunele din judeţul Galaţi în care furnizeaza apă potabilă ci la numărul de locuitori furnizat de Institutul Naţional de Statistica: 486.710 oameni.

Lucrurile sunt şi mai ciudate: ar însemna că în anul 2018, Apă Canal a vândut 16.858.904 metri cubi apă potabilă pentru uz casnic.

O diferenţă de +3,4 milioane de metri cubi faţă de socoteala Apă Canal Galaţi pentru anul 2018.

O creştere dramatică faţă de anul 2017: 2,8 milioane metri cubi. +20,54%!

Şi nu avem garanţia că Apă Canal Galaţi, pentru calculul volumului de apă potabilă folosit de populaţie, a raportat numărul de locuitori la întreg volumul de apă potabilă furnizat, care înseamnă apa potabilă facturată populaţiei şi apa potabilă furnizată persoanelor juridice, inclusiv intreprinderilor. 
Atâtea câte mai sunt în Galaţi. De ce ar adăuga apa consumată într-o gospodărie cu apa consumată într-o spălătorie auto? Pai, ca să pară că în gospodărie s-a consumat mai mult. Ca pe vremea partidului unic: raportăm succese şi depăşiri de plan.

S-ar fi cuvenit laude, conferinţe de presă, comunicate, emisiuni, lauri şi … fireşte … prime şi bonusuri de performanţă.

Nu s-a întâmplat aşa ceva. Dar prime şi bonusuri nu punem mâna în foc că nu s-au dat.

Nu s-au lăudat că le-au crescut vânzările.

Pentru că, de fapt, volumul de apa potabilă vândut a scăzut, al 18-lea an consecutiv. -4,15% la prima vedere dar vom şti exact cu cât la toamnă, când INS va publica datele centralizate.

Întrebarea este: de unde a scos Apă Canal Galaţi numărul de 387.000 de locutori în cele 31 de UAT-uri în care furnizează apă potabilă?

Pot fi mai multe explicaţii:

1) cifrele sunt false şi le-au “aranjat” astfel încât să “dea bine” la partid, la public şi pe statul de plată.

2) numărul este real pentru că Apă Canal Galaţi a făcut un recensamânt. De ce? De ce ar vrea Apa Canal să ştie câţi oameni locuiesc într-un oraş, un municipiu sau o comună? Cumva ca să factureze în sistem pauşal? Dar nu măsoară? Nu operează apometre cu citire de la distanţă!?

În cazul acesta, problemele sunt şi mai mari: rezultatele presupusului recensamant al populaţiei efectuat de Apă Canal Galaţi nu pot fi recunoscute de nimeni; nu se cunoaşte metodologia de instruire a recenzorilor, perioada de efectuare a recensământului, plata recenzorilor, plata celor care au centralizat datele şi aşa mai departe.

Pe urmă, facturarea în sistem pauşal înseamnă un consum care nu este măsurat ci estimat. La pauşal, poţi să consumi mai puţin decât limita estimată sau poţi să consumi mai mult. În speţă, nu vorbim despre suma din factură ci despre consumul aferent facturii.

Dacă 100 de locuitori au consumat, la un loc, 1.000 de metri cubi de apă potabilă, înseamnă că au de plătit, în medie, câte 10 metri cubi. Dar unii au consumat 5 metri cubi iar alţii, câte 15. Sau, şi mai grav: nu contează câtă apă au consumat, toată lumea plăteşte câte 10 metri cubi. Iar cei 100 de oameni plătesc 1.000 de metri cubi deşi consumul total a fost de 500.

În concluzie, Apă Canal Galaţi are mari probleme legate şi de scăderea consumului de apă potabilă şi nu reuşeşte să “coafeze” cifrele. Adică, au încercat să îşi dreagă imaginea dar i-am prins cu mai multe minciuni. Pentru că alternativa la minciună este eroare de calcul şi asta ar cel puţin la fel de grav!

Este minciună să scazi “din condei” numărul locuitorilor, astfel încât consumul raportat la numărul de locuitori să pară mai mare. Şi aici au greşit cu -99.000 de oameni. Ce ne facem dacă ceilalţi calculează corect? Comparaţiile sunt, în cazul acesta, falsificate. Iar asta duce, în lanţ, inclusiv la falsificarea datelor furnizate de Uniunea Europeană, pentru că Apă Canal Galaţi a furnizat date false prin utilizarea unei metodologii neconforme.

Nu avem garanţia că în toate judeţele României, operatorii de apă şi canalizare au efectuat astfel de recensăminte ale populaţiei. La fel, în statele europene.

Deasemenea, este minciună şi dacă publici numărul corect de consumatori dar acesta este mai mic decât numărul locuitorilor pentru că reţeaua de apă potabilă nu acopera integral UAT-urile în care operezi, în primul rând pentru că nu furnizezi apă potabilă în toate satele din comune. În cazul ăsta, statistica cinstită ar trebui să dea numărul localităţilor şi nu al UAT-rilor.

Ca exemplu: într-o comună sunt 4 sate. Apă Canal furnizează apă potabilă în două dar se laudă cu furnizarea în întrega comună deşi în două localităţi cu, poate 30-40% din populaţia comunei, oamenii folosesc încă apă din fântâni.

La fel, este minciună să te lauzi cu situaţia din anul 2018 dar să nu dai, ca termen de comparaţie, situaţia din anul 2017, astfel încât publicul să ştie dacă stagnezi, creşti sau scazi.

Minciună este şi să publici infograme despre faptul că “gălăţenii consumă 29% din cei 94,9 litri de apă potabilă pe zi pentru toaletă” deşi în 19 din cele 31 de UAT-uri nu operezi nici staţii de epurare şi nici staţii de pompare a apelor uzate.

Mai pe româneşte: dacă cel puţin trei sferturi dintre locuitorii celor 19 comune au closetul în fundul curţii, cum îndrăzneşti să spui că aceştia consumă 27 de litri zilnic pentru wc?
Apă Canal Galaţi ascunde informaţii iar atunci când publică, o fac trunchiat.

Acest comportament trebuie să înceteze, la fel cum trebuie să înceteze ( dar şi să fie sancţionat ) comportamentul agresiv al angajaţilor Apă Canal faţă de jurnaliştii care îşi fac corect meseria, aşa cum s-a întâmplat la începutul acestei săptămâni.

#ajunge

USR Galaţi
www.usr-galati.ro

USR GALAȚI

Adaugă comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.