USR Galați - Uniunea Salvați România - Galați

Deputat USR Galați, Bogdan Rodeanu: “Iarna PSD a dat investițiile pe copcă”

„De asemenea, investiții publice, sigur, dacă n-ar fi fost un februarie cu viscol, cu Dunăre înghețată, cu porturi închise, cu condiții vitrege, probabil că am fi avut investiţii mai consistente şi în trimestrul unu, de aceea afirmația conform căreia cineva a tăiat fondurile de investiții este incorectă. Nu s-au realizat investiții datorită unor condiții pe care le știm cu toții și nu noi le-am stabilit și nici măcar guvernul nu putea să preîntâmpine evoluțiile climatice.”
Viorel Ștefan, Ministrul Finanțelor Publice, Guvernul Grindeanu, PSD, 10 aprilie 2017
În sfârșit, Guvernul PSD și-a dat seama pe pielea românilor că iarna nu e ca vara. Economia stagnează ( în cel mai fericit caz ) din cauza iernii neașteptat de aspre, care a împiedicat, prin înghețul Dunării, traficul fluvial.
Asta în timp ce spărgătorul de gheață Perseus aștepta investiții majore și doar cei din echipajul navei știu ce eforturi au făcut pentru a menține nava în stare de funcționare, în operare pe sectorul aval Brăila.
Problema este că, din cauza nivelului scăzut al Dunării ( o situație care se poate repeta și iarna viitoare ), Perseus, împingător maritim, nu putea să deblocheze convoaiele blocate în gheață pe Dunărea fluvială și care au produs pagube enorme armatorilor români. Pur și simplu, acolo este nevoie de un alt tip de spărgătoare de gheață, cu pescaj mai mic de 3,2 metri, cât are Perseus.
Navigația pe Dunărea Maritimă ( Brăila – Marea Neagră ), acolo unde nu au fost blocate în gheață convoaiele de barje invocate de ministru, impune ca pe senalul navigabil adâncimea minima să fie de 7,6 metri ( sunt porțiuni și cu 30 de metri adâncime dar 7,62 este minima, echivalent 25 picioare ).
Asta înseamnă că în orice punct al șenalului navigabil de pe Dunărea Maritimă, Perseus poate să facă orice ).
Însă navigația pe Dunărea fluvială ( adică în sectorul din amonte de Brăila, unde au fost blocate convoaiele ) impune ca pe șenalul navigabil de acolo adâncimea minimă să fie de 2,5 metri ( sunt porțiuni și cu 10-15-20 de metri, dar minima este de 2,5 metri; este adâncimea minimă a șenalului navigabil pe care pot naviga în siguranță convoaiele de barje, de exemplu sau navele de croazieră ).
În concluzie, a spera că reparațiile/ modernizarea navei Perseus ȘI ATÂT ar rezolva problema convoaielor de barje de pe Dunăre și, implicit, stabilitatea economiei naționale, conform declarației ministrului PSD, ne expune următoarei situații, perfect posibile:
Convoaiele vor fi prinse în gheață pe un șenal navigabil declarat deschis ( deci cu adâncime minimă de peste 2,5 m, care poate fi 2,7 sau 3 metri ) dar Perseus nu poate interveni dacă nu are, pe tot traseul de la Brăila până la locul intervenției, adincimi de peste 3,2. Și niciun navigator nu se simte in siguranță dacă nu are cel puțin dublul pescajului ca marjă de manevră.
În cazul în care se suprapun un îngheț masiv și un debit mic al Dunării ( situația din iarna asta), Perseus NU va putea face nimic pentru convoaiele de pe Dunărea Fluvială.
Și nici pentru navele Marinei Militare Fluviale ( chiar dacă sperăm că nu va fi cazul trebuie să fim pregătiți ) care nu vor putea naviga în misiuni de la Brăila în amonte.
Ca urmare, este logic că Statul Român, inclusiv ministerul de Finanțe, are obligația să pregătească nave multifuncționale, de putere mare și pescaj mic, care să poată gestiona un scenariu de Dunăre înghețată și scăzută, cum am avut iarna care tocmai s-a încheiat.
Asta ar ajuta nu doar câteva echipaje care nu vor mai rămâne să înghețe în nave blocate pe Dunăre, nu doar câți armatori mai avem nu neapărat să câștige dar să nu mai piardă ci și economia naționala, despre care ministrul Viorel Ștefan, în sfârșit, a depus marturie că depinde de munca marinarilor de pe Dunăre.

USR GALAȚI

Adaugă comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.